Welke slaapzak kies ik?
Kiezen voor de kuiste slaapzak is van het grootste belang om een goede nachtrust te garanderen

Bij de keuze van de juiste slaapzak komen een aantal factoren kijken, zoals de soort vulling, het gewicht en uiteraard de isolatiewaarde. Maar laten we eerst beginnen bij de soorten slaapzakken die er bestaan.

Mummie, Enveloppe of Quilt

De meest herkenbare vorm slaapzak is de zogenoemde mummie slaapzak. Deze loopt smal uit naar het voeteinde en heeft bijna altijd een kap die goed rond het hoofd kan gesloten worden voor optimale isolatie. Omdat deze soort slaapzak goed aansluit op het lichaam en maar een kleine opening heeft waar koude lucht langs zou binnen kunnen is de mummie slaapzak de meest efficiënte.

Maar dit komt natuurlijk met enkele nadelen. Het eerste nadeel van de mummie slaapzak is dat er weinig beweegruimte is waardoor het door vele mensen als minder aangenaam wordt ervaren.

De tweede veel voorkomende vorm is de enveloppe of deken vorm. Deze slaapzakken zijn rechthoekig, hebben vaak geen kap, en zijn volledig open te ritsen en eventueel ook bruikbaar als los deken. Vele van deze modellen zijn ook in elkaar ritsbaar, waardoor je een grote slaapzak kunt creëren waar je gezellig met je partner in kruipt. Als je beweegruimte wilt is dit dus zeker een interessante optie.

Het nadeel van deze zakken is dat er meer materiaal is waardoor ze minder compact en iets zwaarder zijn. Ook is er meer ruimte in de zak die warm gehouden moet worden, wat slecht is voor de isolatiewaarde. Dit maakt deze zakken minder interessant voor extreme vries temperaturen.

Een 3de vorm is de Quilt, deze slaapzak komt van vorm terug meer in de buurt van een mummieslaapzak, maar omdat hij geen rits heeft heb je een veel vrijer gevoel. De wuilt is hierdoor wel helemaal niet geschikt voor heel lage temperaturen. Het grote voordeel van de quilt is dat hij zeer licht is en hij kan ook gebruikt worden om onder een hangmat te spannen om een koude rug te voorkomen.

Vulling Materiaal

Er zijn 2 belangrijke vullingsmaterialen voor slaapzakken, en dat zijn dons en polyester (syntetische vulling).

Dons is zonder discussie het beste materiaal voor slaapzakvullingen. Een donzen slaapzak is veel compacter en veel lichter dan zijn polyester equivalent. Maar omdat donzen slaapzakken zeer duur zijn is het voor zomerslaapzakken, sporadisch gebruik of als gewicht en/of volume in de bagage niet zo veel uit maakt toch interessanter om voor een syntetische slaapzak te kiezen.

Er is natuurlijk nog een andere reden om niet voor dons te kiezen. Dons komt van dieren, en dit niet altijd zonder dierenleed. In Europa is het verboden om levende ganzen te pluimen, maar buiten Europa worden de dieren vaak tot 4 maal toe levend gepluimd en dan nog eens een 5de keer na de slacht... en ja, het meeste dons komt uit China of andere goedkopere landen.

Temperatuur

De belangrijkste functie van een slaapzak is natuurlijk om je lekker warm te houden, maar wat betekenen al die temperatuuraanduidingen op een slaapzak nu juist? Hieronder vind je de theorie achter de aanduidingen, maar weet dat dit enkel theorie is en dat het temperatuursgevoel van persoon tot persoon verschillend is. Jezelf kennen is dus nog steeds de belangrijkste factor om de juiste keuze te maken.

Upper Limit

De upper limit is niet altijd aangegeven. Maar als hij is aangegeven geeft hij de maximum temperatuur aan waarbij de slaapzak kan gebruikt worden door een gestandaardiseerd mannelijk persoon. Boven deze temperatuur wordt het onaangenaam warm in de slaapzak waardoor je geen goede nachtrust meer kunt hebben.

Confort

De confort temperatuur, het woord zegt het zelf, is de temperatuur waarbij een gemiddelde vrouwlijke persoon aangenaam, in eengestrekte positie, 8 uur aan één stuk kan slapen.

Lower Limit

Bij deze temperatuur kan een gemiddelde man nog minsten 6 uur goed slapen in opgekrulde houding.

Extreme

Bij de extreme temperatuur kan een vrouw zich voor minstens 6 uur warm genoeg houden om niet onderkoeld te geraken. Bevriezingsverschijnselen aan bijvoorbeeld de voeten en handen zijn echter wel mogelijk. Gebruik van de slaapzak bij deze temperatuur is dus enkel bedoeld voor noodgevallen.

Temperatuur boosten

De confort-temperatuur van een slaapzak kan op verschillende manieren opgedreven worden, zodat je geen 4 slaapzakken moet gaan meesleuren als je bijvoorbeeld een bergketen over wilt in een warm land.

- De juiste matras: Elke matras heeft ook een isolatiewaarde. In de zomer maakt deze niet veel uit en kun je gewoon de dunste en lichtste matras meenemen waar je nog confortabel op ligt, maar in het najaar en bij vriestemperaturen kan het interessant worden om naar geïsoleerde matrassen te kijken. Deze worden natuurlijk al snel een stuk zwaarder en dikker om mee te nemen.

Jouw Dynamic Snippet wordt hier weergegeven ... Dit bericht wordt weergegeven omdat je niet zowel een filter als een sjabloon hebt opgegeven om te gebruiken.

- Kleding en liners: Vanzelfsprekend gaat kleding in een slaapzak ervoor zorgen dat je het warmer hebt. Om extra te helpen bestaan er ook slaapzak-liners. Dit zijn eigenlijk slaapzakken op zich, die uit één laag zacht textiel bestaan, die gedragen worden als binnenlaag voor de slaapzak. Liners bestaan er in verschillende uitvoeringen, van liners om in zomer een koeler gevoel te krijgen tot liners die de confort-temperatuur met temperaturen tot wel 18 graden celcius kunnen boosten!

- Nooddeken: Zijn alle middelen uitgeput en heb je het nog steeds koud, dan kun je je nooddeken nog gebruiken als liner of als scherm tussen de grond en je lichaam. Deze techniek kun je inzetten als je echt zo licht mogelijk wilt laden, bijvoorbeeld voor een ultraendurance race. Het is ook altijd aangeraden een nooddeken/noodslaapzak bij te hebben als je meerdaagse fiets- of wandeltochten onderneemt. Ze nemen bijna geen plaats in en kunnen letterlijk je leven redden in noodsituaties.

Jouw Dynamic Snippet wordt hier weergegeven ... Dit bericht wordt weergegeven omdat je niet zowel een filter als een sjabloon hebt opgegeven om te gebruiken.
Wat je dacht te weten over hydratatie zou wel eens fout kunnen zijn!
Alles wat je dacht te weten en wat je moet weten over hydratatie tijdens duursport